måndag 26 oktober 2009

En vis man sa till mig idag "Är cockpit så roligt på efterhand då...", och nu i efterkälken av alkoholdimman kan jag inte mycket mer än att hålla med honom. Men jag kan ändå inte sluta förundras lite av ordet. Smaka lite på det. Cockpit. Cockpit. KukKuk. Man måste ju faktiskt få lov att fnissa lite, och undra, hur tänkte upphovsmakaren där? Första slutsatsen (och man får lov att fnissa åt "satsen") man kan dra (här får man även lov att fnissa åt olika saker man kan dra i) är att det inte är en svensk individ som har hittat på ordet. Eller man får hoppas på det i alla fall. Eller tycka det är synd, för visst hade det varit en extra krydda om så var fallet. Nästa slutsats jag vill dra är ordets form i plural. Yes, visst heter det en cockpit, flera cockpitar. Det tycker jag är ett relativt underhållande ord. Tredje och sista slutsatsen är den jag finner på Wikipedia; att en cockpit är där "piloterna kontrollerar farkosten", och visst är det även så i den verkliga världen, att KukKuk bärare med sin KukKuk kontrollerar hela sin farkost.

2 kommentarer:

Anton sa...

VART ska du?!

Anton sa...

Men fan va tråkigt... Borta för alltid?